tisdag 25 september 2012

Plus och minus med att studera


Det finns både bra saker och lite sämre saker med att studera vid universitet. För tillfället väger plus-sidan upp för mig och då har jag ändå inte haft något avbrott sedan jag började på lekis, har med andra ord inte tröttnat. Mina nuvarande planer är att gå klart master här i Uppsala och sedan röra mig till andra städer i Sverige; Stockholm, Lund, Göteborg? Det får framtiden utvisa. Jag har några terminer kvar att ta ut CSN, tycker alla borde läsa någon kurs vid universitet. Vi får trots allt pengar för det. Många länder får inte det, vi är privilegierade.

Här har jag gjort en lista med vad jag tycker är bra och mindre bra med att läsa vid universitet. Är medveten om att varje punkt kan utvecklas och till och med bli till sin motsats. Att jag till exempel slipper jobba eftersom jag pluggar – ett jobb kan i sig vara mer intressant än vissa kurser. Eller att jag även kan känna mig dum i andra situationer i livet.

Plus med att läsa vid universitet
  • Slipper jobba i arbetslivet, studentlivet rockar!
  • Smidigt schema där jag bestämmer hur jag vill lägga upp mina dagar, har som det ser ut nu enbart seminarium 2 timmar på måndagar och 3 timmar på onsdagar. Däremellan planerar jag min egen tid.
  • Det ÄR faktiskt intressant att läsa om litteraturvetenskapliga teorier eller att kartlägga olika svenska förlag, deras utgivning, deras profil och så vidare.
  • Skriva uppsats och hemtentor, sitta vid sin dator med en kopp te och skriva samt analysera i egen takt. Formulera sig i skrift är toppen!
  • Känna att man lär sig nya saker, verkligen känna hur kunskapen går in och att känna sig lite viktigare när man vet mera om världen.
  • Nya vänner – klasskompisar, forskarkompisar
  • Att få träffa smarta professorer, som också är lite utav kändisar
Minus med att läsa vid universitet
  • Sitta på lektioner och känna sig dum, de andra bara pratar och pratar på en nivå där jag inte fattar någonting (händer INTE varje dag)
  • Bikupor ! Ryser av det ordet, läraren kastar ut en fråga som man två-och-två ska diskutera under några minuter för att sedan presentera det man kom fram till. Stress, ovälkommen diskussionskamrat och oförberett = saker jag starkt ogillar
  • Inte längre föreläsningar, bara seminarium, i alla fall på masternivå. Saknar föreläsningar med powerpoint och pekpinne.
  • Oron att det jag lär mig inte går att applicera senare i arbetslivet. Hur ska jag rent konkret använda mina kunskaper om poststrukturalismen??
  • Svårt att varva ner, stressen att det ALLTID finns något att läsa/skriva varje kväll och helger. Inbillar mig att det är lättare att komma hem efter en arbetsdag och känna att man inte behöver tänka på jobbet förrän nästa arbetsdag.