lördag 27 oktober 2012

Älskar att plugga på helger

Ja, som rubriken avslöjar älskar jag att plugga på helger. Det är någonting speciellt med att gå upp på en ledig dag och inte vara bakis, kunna äta stor frukost utan att stressa medan man lyssnar på helgens morgonprogram på radio. Smådona lite hemma för att sedan gå till gymmet, träna och ta en lång dusch utan att stressa.

För att sedan komma hem och dra på sig mjukiskläder, koka kaffe och sjunka ner i datorstolen (som är så mycket skönare än stolarna i skolan/bibliotek) och sedan plugga.


Att jag gör det särskilt idag kan ha å göra med de här punkterna:

1) Behöver inte stressa och känna att jag måste vara någonstans
2) Lägger upp dagens timmar exakt hur jag vill
3) Ingen bakisånger eller trötta ögon
4) Just det faktumet att jag har ätit riktig och nyttig mat samt tränat och fått igång kroppen
5) Jag får göra det jag tycker bäst om: skriva analysuppgift!

Jag har sagt det förut, kan säga det igen, jag föredrar att analysera och formulera en undersökning i en uppsats/inlämningsuppgift. Det är så mycket roligare än att läsa artiklar, kapitel i avhandlingar, inför seminarium och sedan diskutera i grupp... Känns bara upprepande av vad man har läst och ger ingenting.

Just nu, skriver jag en hemtenta i kursen Teori och metod om Ekofeminism, försöker se hur den litteraturvetenskapliga teorin har för problem och förtjänster. Väldigt intressant! Skulle i den här stunden kunna kalla mig för ekofeminist. Så trots att kursen har varit en av de tråkigaste delkurserna i mitt liv är hemtentan extremt rolig (lite för att jag själv valt vilken teori jag skulle skriva om). Här får ni en liten sneak peak från tentan:

Ekofeminismen är en underkategori till ekokritik och är inriktad mot sociala orättvisor, teorin förbinder kvinnornas underordnad av männen med naturens underordnade ställning av människan. Kvinnan och naturen har en gemensam historia av förtryck från ett patriarkaliskt, kapitalistiskt och västerländskt samhälle.