torsdag 9 augusti 2012

Häxringarna

Titel: Häxringarna
Författare: Kerstin Ekman

En skitig, lerig, nedrig och oerhört ”öppen” bok. Skitig och lerig för att den utspelar sig i en liten by där inga vägar finns ännu och från ena dagen till den andra bygger den statliga järnvägen en station där. Stationen gör att många kliver av där och det gynnar affärerna och ett litet samhälle växer fram. Men det går inte i samma takt som det sanitära, människorna slänger fortfarande sin avföring utanför farstukvisten och när allt flera människor rör sig på stigarna och gräsmattorna blir det stora leriga breda vägar där de klafsar med sina skor. Det är fattigt folk som har dåligt med mat, det är karlar som super och våldför sig på kvinnorna och pigorna, det är oäktingar som föds och det är sunkiga ölhak och framförallt oerhört mycket slit för människorna. Födan kommer inte av sig själv till bordet utan den får man slita hårt för att få, slita tills svetten lackar och ryggen knäcks trots att det bara är torr salt sill och möglig potatis som serveras. Upp i gryningen, kämpa och lägga sig sent om natten. Det är en äcklig bok som gjorde mig illa till mods.

Med att boken är ”öppen” menar jag att Ekman har ett sätt att skriva som gör att hon inte skriver ut saker och ting. Det är inte bara att läsa mellan raderna vilket många författare tjänar på när de låter läsaren göra det (en läsare vill ju inte känna att författaren dumförklarar en och förklarar för mycket). Ekman är för extrem åt det hållet och säger i stort sett ingenting om någonting. Nu har jag fått mig förklarat att det inte är någon karaktär som står i fokus utan det är naturen som är protagonisten. Det är faktumet att det kommit järnväg in till det lilla samhället mitt ute i naturen som är den stora handlingen. Men för min del räcker det inte. Jag vill veta mer. Jag vill ha utvecklade historier om människorna, jag vill inte läsa om naturens skeenden under årstiderna utan jag vill lära mig mer om människornas beteenden för det är det som är det intressanta.

Kan tillägga att den här romanen står på min kurslista i sommarkursen "Ekokritik - naturen och litteraturen", det var inte ett frivilligt val att jag skulle läsa den här.