måndag 1 oktober 2012

Demokratibegreppet


I tisdags var jag på en föreläsning om Demokrati, med anledning av den nod som jag numera är en del av. Noden heter ”Kultur-Demokrati-Medborgarskap” och föreläsningen handlade om Demokrati. Det var först statsvetaren Elin Bjarnegård som talade i ungefär 30 min och sedan Bengt Göransson, tidigare socialdemokratisk utbildningsminister, idag författare och forskare. Tyckte att denna föreläsning var så inspirerande och matnyttig att jag vill dela med mig av lite. Så här har jag samlat det jag fastnade för, tyckte bäst om, håller med om, var nytt för mig, var mest intressant och så vidare…

Elin Bjarnegård sa saker som att alla tycker om demokrati (så klart) men det är egentligen ingen (forskare) som är överens om vad det egentligen är för någonting. Hon talade främst om svenskarnas syn på demokrati i jämförelse med andra delar av världen. Svenskar tar demokrati för givet till exempel och har en stark tilltro till den. Majoriteten ser inga andra alternativ än demokratiskt styre.

Samtidigt har vår misstro till representanterna (partiledare, riksdagsmän osv) ökat vilket talar lite emot vårt förhållningssätt? Men det kanske är möjligt; att inte tycka om representanterna för någonting som man gillar. Vi skyller ju till exempel på partiet när någonting ”går fel” och inte det politiska systemet – medan man i andra länder ifrågasätter demokratin och inte partierna när något går åt fel håll. Samtidigt som finns det länder där majoriteten hellre sätter matfrågan i centrum i stället för den politiska friheten.

Det finns inget land idag som man kan kalla för ett hundraprocentigt demokratiskt land, inte ens Sverige, inte så länge det finns ojämställdhet mellan kön, etnicitet och underdominerande grupper. En bra demokrati är inte automatiskt lika med jämställt i parlamentet.

Allt det här var nytt för mig och gav en vinkel på frågor som jag inte ens tänkt tanken på. Älskar föreläsningar som verkligen lyfter ens ögon. Ska väl även tillägga att hon hade grafer, statistik och så vidare som kunde bestyrka hennes uttalanden.

Bengt Göransson berättade om saker som man egentligen innerst inne visste, förstod, men som verkligen tåls att upprepas. Som att en av demokratins viktiga grunder är att alla inte kan få som man vill – någon eller några måste sänka sina önskemål. 

Majoriteten bestämmer i en demokrati. Det finns goda men också mindre bra sidor på majoritetsbeslut. Tittar man på historien har majoriteter förtryckt minoriteter, vilket inte är bra. Majoriteter måste ta hänsyn till minoriteter. Ett majoritetsbeslut gör inte automatiskt att minoriteten underordnar sig beslutet direkt men ändå får beslutet legitimitet som om alla gjorde det.

10 röstar för att klassens skoltröja ska ha en bild av klassläraren medan 3 stycken röstar för att skoltröjan ska ha en rolig text. Kommer verkligen de tre som röstades ner att direkt tycka om att bära klassläraren på sin tröja – bara för att majoriteten tycker det?

Man talar idag om att Frihet inte längre är det viktiga utan valfrihet är idag det viktiga. Demokrati måste erövras varje dag genom samtal, det handlar också mycket om att tänka – trögheten har ett värde i sig. Demokrati är en tankeprocess och de demokratiska besluten ska vara en konsekvens av just en tankeprocess. 

Han avslutade med att understryka att vi ska våga ifrågasätta demokratin. 
Våga ha starka mål och ha utrymme för misslyckanden – vilket jag anser att man kan applicera på livet i helhet.