fredag 5 oktober 2012

Queerteorin - min redovisning

Jag redovisade om Queerteorin i onsdags i min ena kurs. Det var inte en så stor uppgift. Här kommer min redovisning där jag berättar hur Tiina Rosenberg förklarar Queera läsningar. Det är från hennes bok Queerfeministisk Agenda, utgiven på Atlas.


Texten vi har läst är från den här boken, utgiven 2002. Det är en informativ text med få konkreta exempel, texten är i stort sett en enda redogörelse. På sina ställen tycker jag att den också var upprepande, men samtidigt återknytande. Det är inte en särskilt högakademiskt skriven text, hon använder talspråkliga uttryck. Men så är den väl inte tänkt till forskare utan en bredare publik, den som är intresserad av en queerfeministisk agenda.  

I jämförelse med den här texten kan texter om genusteori ses som lite dammiga tycker jag, att bara dela in i kvinnor och män. Det här tas ju upp i texter om maskulinitet också, att det inom gruppen män finns flera olika grupper precis som det finns flera grupper inom kvinnor, men också komma ihåg att inom den gruppen som inte identifierar sig som varken kvinna eller man kan delas in i flera grupper. Så det är absolut en användbar teori för att den når alla.

För att mycket kort sammanfatta och gå igenom texten skriver hon alltså om den queerfeministiska teorin. Rosenberg lägger vikt på tystnaden, att det som historieskrivningen inte minns eller vill minnas är minst lika viktigt, ibland viktigare, än det som historikerna nämnt. Tystnaden är det som lagt homosexualiteten i skymundan och som har heterosexualiserat historien och kulturen.

Det är någonstans här som queerteoretiska studier inleder sina queera läsningar: att det är en heteronormativ kultur men att den inte nödvändigtvis är heterosexuell i sig, inte heller enhetlig. Hon menar att den heteronormativa kulturen och dess produkter läcker en queerhet.

Queera läsningar görs inte bara på icke-heterosexuella verk utan en teoretisk utgångspunkt är att det queera finns och har alltid funnits i kulturens kärna på samma sätt, men inte på samma villkor, som det icke-queera.

Rosenberg går sedan in på den västerländska kanon, som många anser endast består av vita, heterosexuella europeiska män ur dominerande samhällsgrupper, hon skriver att den därmed fungerar som en patriarkal och rasistisk maktstruktur som utesluter kvinnor och minoritetsgrupper. Idag kan man ju säga att kanon börjar förändras och har förändrats, vilket vi tidigare har läst i andra texter.  Den kvinnolitteratur som började framställas till exempel lyfte fram kvinnliga författare, de hade alltid varit där men man hade struntat i dem.  

Rosenberg nämner Eve Kosofsky Sedgwick, som anser att den engelskspråkliga litteraturen strukturerats av den manliga homosocialitetens erotiska triangel, där dess djupaste struktur alltid utgjorts av manligt samförstånd som i sin tur är anledningen till den patriarkala kanon. Hon vidareutvecklar det här resonemanget, jag går inte in på detaljer, men menar bland annat att den manliga homosexualiteten är ett hot mot den patriarkala kulturen men av den erotiska triangeln med två män och en kvinna, kan den hållas tillbaka.

Den heterocentriska tolkningstraditionen har fått mandat på tolkningen medan det queera förpassas till den negativa kulturhistorien, till glömskan. Alla avvikelser från den heterocentriska tolkningstraditionens norm definieras som ”alternativa”, placeras i en minoritetsgrupp.
Med andra ord, det sker en uteslutning från tolkningsgemenskapen och från den mänskliga gemenskapen. Hon skriver att kulturen tillhör oss alla men inte på samma villkor och det är just det här som hon kallar för den heterokulturella dominansen.

Det queera finns som sagt i ungefär allt och att det queera mer eller mindre delas av alla människor, alla är vi lite queera. En viktig punkt som jag kan understryka är att det inte är texterna i sig som hindrat en queer läsning utan att det är den heterocentriska tolkningstraditionen när den inte erkänt att queer finns vid sidan om det icke-queera.

Hon talar att de dominerande är de som framställer sig själva som det allmängiltiga, jag skulle själv beskriva det som att de skapar normen. Den dominerande gruppens kulturyttringar betraktas som normala och typiska för människan. Sen finns minoritetsgrupper, de som ses som de andra, det annorlunda. Men en ökad synlighet i konsten gällande homosexualitet och homosexuella bidrar till ökad förståelse, tolerans och attitydändringar gentemot homosexuella.

Det här synsättet fick upp mina ögon – det tar jag med mig av den här texten – att det queera finns i alla texter och att inte se det som en vid sidan av. Att queera läsningar finns att göra på alla verk genom historien, även om det inte uppmärksammats tidigare. Vilket jag kan läsa in också är en viktig punkt som Rosenberg tar upp. Men sen ska man ju även komma ihåg att tolkningen bestämmer verket. Det är betraktaren som bestämmer verket, betraktarens glasögon från tidigare kulturella, sociala erfarenheter.

Rent teoretiskt känns det som att teorin skulle fungera, just också för det positivt tänkandet som genomsyrar texten att den går att applicera på alla verk –  så min fråga är väl om ni tycker att teorin skulle fungera på alla verk. Jag har haft svårt att hitta kritik mot teorin.