måndag 22 oktober 2012

Studiebesök, förläggarbesök + Framtid

Studiebesök på Albert Bonniers Förlag
I fredags var jag tillsammans med min klass i kursen Förlagsstudier på studiebesök på Albert Bonniers Förlag, det ligger på Sveavägen 56 i Stockholm.

Det var två av förlagets förläggare som tog emot oss. Vi fick sitta i den gamla delen av förlaget, den korridor som de inte får förändra/renovera eftersom den är kulturmärkt (har jag för mig). Vi fick alltså inte någon egentligen rundvandring utan bara ett samtal i ett gammalt (anrikt) kontor. 

Nu var det några dagar sedan så jag minns inte detaljer från vad de berättade men en av förläggarna förklarade vägen för en bok; från att författaren skickat in sitt manus eller från när en agent/förläggare hittar en text/författare att publicera fram till att boken skickas för tryck. 

Gick igenom historisk fakta om Bonniers och hur utvecklingen inom förlaget sett ut samt hur de arbetar idag. Att de har möte en gång i veckan där de diskuterar vem/vad de ska ge ut. Jag försökte luska ut om vad nästa storsäljare kommer att bli men det kunde de inte svara på. En av förläggarna hoppades på att deckarvågen skulle avta och ersättas av mer "vanliga" skönlitterära romaner. Vad vi kan se är i alla fall att genren romance och erotica börjar ta fart på försäljningen. 

Besök av tre förläggare
Idag (måndag) hade samma kurs besök av tre förläggare från olika förlag. Det var Moa Holmqvist från Rosenlarv Förlag, Erik Larsson från Astor Förlag samt Rikard Herold från Natur och Kultur (jag reserverar mig mot eventuella felstavningar av deras namn).

Rosenlarv Förlag ger ut klassiker i nya utgivningar med nya förord och så vidare, de har ett feministiskt perspektiv och ger enbart ut feministisk litteratur. Till exempel har de gett ut Queera Läsningar samt en roman från 1901 som är den första svenska romanen med en transvestit i huvudrollen: Reflexer. Ett förlag där de 6 anställda inte tar betalt för sina arbetsinsatser utan arbetar gratis.

Astor Förlag ger ut översatt ny prosa av unga författare, översatt sådan. Tillsammans med den andra grundaren till förlaget ansåg Larsson att det var en brist på översatt litteratur från Europa. Deras fokus är att ge ett perspektiv på den politiska utvecklingen i Europa. Nu senast ska de ge ut en antologi från unga grekiska författare som ger sin syn på finanskrisen. Så de här två nämnda förlagen ger ut litteratur som de själva vill ge ut, själva tycker om och anser är viktig.

Slutligen, förläggaren från Natur och Kultur. Det är Sveriges tredje största förlag men i jämförelse med Bonniers och Norstedts är det ändå ett oerhört litet förlag. De har en stor omsättning, särskilt läroböcker, och har en stor förmögenhet (möjligtvis på grund av att det är en styrelse som styr förlaget). Vilket kan ge de lite mer fria tyglar att ge ut litteratur som de anser är mer kvalitetslitteratur. (Men diskussion om fin- och skräplitteratur tänker jag inte gå in på nu...)

Vad jag tar med mig
Väldigt kul att äntligen få läsa en kurs som är mer praktisk. Inte bara att läsa texter, artiklar och romaner som sedan ska diskuteras under seminarier (ett inlärningssätt som jag nu efter tre år spyr galla över). Intressant att få möta de som har det yrket som jag möjligtvis "vill bli när jag blir stor". 

Men, den här kursen har fått mitt intresse för förlagsbranschen att försvinna en aning. Det är en tuff arbetsmarknad där man bara får jobb genom kontakter och om man arbetar oftast gratis som antingen praktikant eller frilansande. Så min idé att "om jag bara har en master på pappret kommer jag få högbetalda jobb" stämmer inte. Som lektör, den som läser manus, tjänar man bara några hundralappar per manus man läser igenom. Vill jag verkligen arbeta på ett förlag?

Förläggaren från Natur och Kultur tipsade om att det går lika bra att lära sig om branschen som praktikant under några år som att starta eget förlag. Med de villkor vi har idag för att starta eget företag är det inga problem... Båda vägar tjänar man ändå inga pengar på, det enda man får är viktig kunskap och kompetens samt kontakter, vilket i slutändan är det som spelar någon roll. 

Min framtid
Som det ser ut nu kommer jag att under våren 2013 läsa två kurser halva tiden och skriva på min masteruppsats andra halvan. Terminer är i sin tur uppdelade i två så kallade perioder. Beroende på vilken period de två kurser jag vill läsa ligger placerade kan det bli att jag läser uppsatsen med en kurs i taget parallellt. (Den här terminens första period läser jag ju två kurser och ska om cirka två veckor påbörja min uppsats under period 2)

Under hösten 2013 (om allt går som jag vill) kommer jag att skriva det sista på min uppsats samt gå ut på praktik i 10 veckor. Det är praktik om 15 högskolepoäng vilket ger mig CSN - Jippie! Det kan vara min bästa termin: att forska och skriva enskilt på min uppsats, lägga upp tiden själv, samt att få testa på arbetslivet med arbetsdagar och bestämda arbetstimmar.

Det hör väl till att jag ska reservera mig för eventuella ändringar för framtidsplanerna.