söndag 29 juni 2014

På väg söderut

Nu sitter vi i bilen, Volvo 245, och har precis passerat Nyköping. Det är varmt och dålig luft i bilen. Robin kör och bredvid sitter en snubbe som vi hittade genom "skjuts-gruppen". Han ska till Jönköping. De pratar om California och minnen därifrån. Jag läser och läppjar på favorit-Lokan.

Fick minnen från förr på den mack vi stannade till vid precis. Farfar och farmor bodde i Nyköping förut och idag bor faster och farbror där. Det är tradition att vi stannar på den macken innan vi åker och hälsar på. Det är lagom tills blåsan är full och magen skriker efter korv. (Mina närmaste skulle nog ställa frågan "när skriker din mage  inte efter korv?")

Ett minne är från våren för 4-5 år sedan. Vi är på väg till min ena kusins studentmottagning. När jag, mina föräldrar och syster rullar in på mackens parkering ser vi min faster, hennes man och en annan av mina kusiner med make sitta i bilen bredvid. De hade också tänkt samma tanke: en korv innan buffén på mottagningen sitter inte fel. Det säger nog något om min familj :)

Inga kommentarer: