torsdag 9 augusti 2012

Lite av min litteratursyn

Jag vill inte bli bibliotekarie och jag vill inte bedriva bokcirklar. Jag är inte intresserad av enskilda romaner och enskilda författare utan är intresserad av större perspektiv än så. Jag diskuterar hellre frågor som: vad är litteratur, vad fyller den för funktion, hur fungerar den, vad representerar den, vad får människor att producera och konsumera litteratur, varför tar sig litteraturen de former den tar sig? Jag ser litteraturen mer som en artefakt och en funktion hos den mänskliga naturen. Vi har varit en skrivande art i flera årtusenden och vi har berättat sagor för varandra i flera tusen år längre bak i tiden. Det här kan vara en av anledningarna till varför jag har svårt att på rak arm ge boktips när någon frågar.

Boktips?
Många frågar mig som en följdfråga när jag berättar att jag läser litteraturvetenskap: har du något boktips? Jag kan ge tips på det här sättet med en blogg och skriva vilka romaner jag tycker är bra och vilka jag senast har läst. Men då ska ni inte utgå från att ni kommer att tycka samma sak. Böcker är mer levande än så. Vi läser på olika sätt. Vad vi tycker om en bok vi läser beror på vad vi har läst tidigare, vad vi har varit med om i våra liv, vilket samhälle vi lever i och blivit influerat med mera… Det är helt enkelt annorlunda från person till person. Jag kan inte ge någon ett tips som lever upp till förväntningar. Säger jag att Stolthet och Fördom är hittills den bästa boken som jag har läst den här sommaren kommer det möjligtvis inte vara det för dig också. 

I valet om vilken bok man ska läsa: Man kan få tips från vänner, familj, tidningsrecensioner, reklam, boken låg och skräpade hos mormor, följde med i senaste numret av en tidning… Det är helt okej att välja bok efter omslaget, titeln eller texten på baksidan. Man kan även välja bok efter att författaren ser bra ut, är sexig, det är okej.

Om boken inte är bra: sluta läs och ta upp en annan. Jag säger inte vilka böcker man ska läsa och inte ska läsa. Många pratar om finlitteratur och skräplitteratur, för mig är det ett väldigt uttjatat ämne om huruvida en bok är fin eller skräp. Läs vad ni vill!