torsdag 9 augusti 2012

Pride and Prejudice


Titel: Pride and Prejudice
Författare: Jane Austen
Utgivningsår: 1813

Jag gillar Austen framförallt för den manliga protagonisten Mr Darcy. Det är en man som man hyser respekt för, som man blir intresserad av och som man vet (och hoppas på) att hon kommer att bli förälskad i. Detta trots att han framställs som arrogant, näsvis, stolt, otrevlig, snofsig och så vidare. Bara det att han förolämpar Elizabeth första kvällen de träffas. Men sympatierna för honom försvinner på något sätt inte, man gillar honom, han är den mystiska mannen i hörnet och man väntar bara på när Elisabeth ska inse att de är som gjorda för varandra.

Austen framställer starka, självständiga och intelligenta kvinnor som tänker själva och som har åsikter. Det är inte bara Elisabeth Bennet, protagonisten, som beskrivs så utan många andra av de kvinnliga karaktärerna. De tar plats och de styr över många av männen, starkt exempel är systrarna Bingley men mer kan jag inte säga utan att avslöja för mycket av handlingen.

Stolthet och Fördom var en aning seg att ta sig igenom. Det var en del partier som jag bara ögnade igenom för att komma till partier där saker händer, många partier är långa utläggningar om karaktärernas tankar och funderingar, särskilt Elizabeths. Det kunde bli lite för mycket för min del. Men jag är glad att jag läste den på engelska så att jag fick Austens originalformuleringar. De rappa replikerna mellan Elisabeth och Mr Darcy när de kivas med varandra är oslagbara på den gamla engelskan, särskilt då de ska vara artiga och vältaliga inför varandra på samma gång.

Jag rekommenderar att se filmatiseringen från 2005 med en nypa salt, den utelämnar en hel del detaljer som i mina ögon är viktiga för händelseförloppen och skeenden. Det är en fin film och bör ses som en modernisering av stoffet. Den filmatisering som däremot är oerhört värd att se är serien med samma namn som BBC lät göra 1995. Där är det skådespelare som är precis som Austen beskrivit de, många repliker som är identiska med romanen och Colin Firth som Mr Darcy är oslagbar.