fredag 24 augusti 2012

Mysteriet Ekokritik

Jag har inte hunnit läsa så mycket på sistone för jag har skrivit på en examination, tenta, slutuppgift, hemskrivning... kärt barn har många namn. Kursen var Ekokritik - naturen och litteraturen. Den första frågan var "Vad är ekokritik?" och är samma fråga som jag oftast får när jag säger att jag läser den kursen. Därför klistrar jag in min text här så får ni som inte orkar googla svaret här. (Hoppas inte min lärare underkänner mig för alla träffar urkund lär hitta eftersom det är den identiska texten...!)


År 1962 publicerade Rachel Carson sin roman Silent Spring som uppmärksammade den effekt som DDT och andra kemikalier haft på naturen. Människan fick veta att hon står ansvarig för de klimat- och miljöförändringar som sker på jorden idag vilket genererades till ett stort intresse för människans relation till sin omgivning; i olika medier och i den offentliga debatten samt i litteraturvetenskapen. Ekokritiken växte fram tack vare detta intresse för naturen och människans medvetna roll i klimatförändringarna.
Ekokritik är studiet av relationen mellan litteraturen och naturen. Vad finns det att upptäcka i litteraturen som behandlar ämnena natur och miljö? Vad finns att hitta i litteraturen om den ekologiska problematiken? Vad kan vi lära oss i litteraturen om motsättningen mellan människan och hennes omvärld, kulturen och naturen? Det är frågor som ekokritikern ställer till litteraturen men på senare år även medier som film, TV serietidningar med mera. Det är ett tvärvetenskapligt perspektiv som innefattar både human- och naturvetenskap. Det krävs både kulturella som vetenskapliga termer i analysen av miljöproblem eftersom det är både resultatet av interaktionen mellan ekologisk kännedom av naturen som påverkan av kulturer. Utmaningen för ekokritiker är enligt Greg Garrard att ständigt påminna sig om att naturen alltid är på ett sätt kulturellt konstruerad samtidigt som naturen existerar som ett faktum. Naturen är både objektet och källan till ekokritikerns diskurs.
Pastoralen är en ständigt återkommande trop inom ekokritiken och är en slags herdedikt. Dikten gestaltar ”drömmen om en jungfrulig landsbygd” där människor från industrialiserade storstäder kan hämta ny energi. Garrard vill påstå att redan de gamla grekerna längtade efter den lugna landsbygden. Apokalyps är ett annat återkommande ord inom ekokritiken, många talar och ger bilden av att den yttersta dagen är nära för mänskligheten och naturen på grund av just miljöförstörelser.
År 1996 utger Cheryll Glotfelty och Harold Fromms sin antologi The Ecocriticism Reader som var en introduktion till det ekokritiska fältet med ett samlat svar på frågan: vad är ekokritik? Med antologin fick ekokritiken ett genombrott i den akademiska världen. Görlin har delat in ekokritiken i två perioder där den här antologin står som mittenpelare mellan perioderna.
Första vågen har främst naturessän som undersökningsmaterial, där romanen Walden av Henry David Thoreau var stilbildande. Man satte människan och naturen bredvid varandra och får influenser från naturvetenskapen. Den andra vågen sätter inte en lika skarp gräns mellan kultur och naturvetenskap, de står ”i ett cirkulärt förhållande där båda parter påverkar varandra”. Andra vågen tror inte att naturen i framtiden kan återuppstå till ett tillstånd där människans påverkan har suddats ut och där människan lever sida vid sida med ”icke-människor” i stället för högst upp i en hierarki som hon gör idag. Det förklarar de med att den naturliga miljön som finns idag är allt för sammanflätad med människans skapade miljö.
Ekokritiken har i vår tid börjat intressera sig för den konstruerade miljön och hur den påverkar olika sociala grupper. Exempelvis studeras djurparker, köpcentrum och arkitektur som konstruerade miljöer, med andra ord studeras kulturella processer och produkter där natur och kultur står sida vid sida om varandra.
Med tidens gång utvecklades begreppet till olika perspektiv, med andra ord är inte ekokritiken en enhetlighet som förstår och förklarar miljökrisen på ett sätt. De olika inriktningarna kommer med egna politiska lösningar på miljökrisen. Garrard, som har valt att kalla de för ”positions”, delar in dem i: Cornucopia, Ekologism, Djupekologin, Ekofeminism, Socialekologi, Ekomarxism samt Heideggeriansk ekofilosofi.