tisdag 19 februari 2013

Inget intresse blir ingen lust

Förra veckan när vi hade läst Lady Chatterley's lover och någon text kring den var jag intresserad. Jag var muntlig i seminariet och jag hade egna reflexioner till det korta PM vi skrev. Men nu, jag märker en sådan stor skillnad när romanen inte är helt i min smak och när sekundär texten är svår. Tills imorgon ska vi ha läst Nightwood av Djuana Barnes och ett kapitel i en bok av Diane Warren. Romanen hade jag nog gillat om jag fått mer tid på mig och inte behövt stressläsa den, den var fin på sina ställen. Kapitlet förstår jag ingenting av, nästintill. Läser det nu för andra gången, vad menas det egentligen med att:

"Den katastrofala effekten från kulturell politik på individuella identiteten etableras från första sidan och symboliseras därefter genom representationen av kroppen. Politiska och metafysiska doktriner kan illustreras i köttet, kroppen förmedlar information av verkligheten." (min översättning)


Jag kan ju på något plan förstå de raderna när jag läser de så här, men inte i sammanhanget och i förhållandet till romanen. Vad, rent konkret, vill Warren säga? Det gör det heller inte enklare att endast några sidor av kapitlet finns som elektronisk resurs och att lärarens kopiering av texten är väldigt bristfällig: de två översta raderna saknas på varje sida. Jag tycker verkligen inte om när det blir så här inför seminarium, att jag helt tappar intresset för ämnet och inte ger mig tid att förstå. Ser hellre en film eller gör någonting annat än läser texten igen. Men om det inte finns något intresse så finns det ingen lust.