torsdag 9 augusti 2012

Den gamle och havet

Titel: Den gamle och havet (The old man and the sea)
Författare:Ernest Hemingway

När jag hälsade på min mormor i somras fick jag plocka med mig hur många böcker jag ville (drömmen!). Tog med mig en hel kasse, förutom en bok av Kafka, Simone de Beauvoirs memoarer och en bok med Shakespeares samlade verk fann jag denna. Gjorde brända mandlar en dag och började läsa.

Det är första gången som jag läser någonting av Hemingway. Jag gillar språket men det känns orättvist mot honom att säga det eftersom jag läser den på svenska och inte originalspråket. Romanen har en stämpel som säger "Bergslagsskolan Bibliotek Karlskoga"? Är det min morfar som har glömt att lämna tillbaka den eller vad är historien bakom den? Var har boken varit innan den hamnade hos mig i Uppsala?

Satt ute på balkongen en stund i solen efter frukost. Läste ut den här lilla boken, det var soligt och termometern visade på 29 grader. Det gav känsla till berättelsen då den utspelar sig på öppet hav utanför Havannas kust. 

Det är en gammal man som inte haft fiskelycka på flera dagar tills han en dag får den största svärdfisken han någosin varit med om. I flera dagar drar fisken iväg med honom och med båten, kroken sitter fast i fiskens mun och mannen håller ett stadigt grepp om fiskelinan. Det är i stort sett det som novellen handlar om: en dragkamp mellan en man och en fisk - vem ska ge upp först? Häpnade över hur Hemingway kunde skriva så mycket och så detaljerat om det här som inte är så mycket, det är inte så mycket som egentligen händer. Men jag gillade att läsa den ändå.