fredag 11 januari 2013

Dagens inlärande

Här är bilder på de två böckerna som jag läst lite i. Bläddrat mest dock men också skrivit några rader.


Den här har jag inte riktigt satt mig in i utan bara "bekantat" mig med. Kollat innehållet och läst inledning/förordet i för att se om den kommer ge mig någonting. Vilket jag tror, men världen utanför fönstret lockar för tillfället mycket mer...




Den förklarade bland annat vilken kvinnobild Rousseau hade och hans syn på samhället och medborgaren. Det här med den allmänna viljan och naturtillståndet. Lite upprepande från när jag läste idéhistoria men ändå intressant eftersom några forskare hävdat att många från Fogelstadkonstellationen delade samma syn på frihet, jämlikhet, samhället osv som Rousseau. Kanske har jag kommit min teori lite närmare idag, för Rousseau skulle ju kunna vara den teoretiker jag använder mig av. Fortsättning följer...