måndag 14 januari 2013

Nuvarande status för masteruppsatsen

Kom precis hem från ett möte med min handledare och min grupp. Men nästa möte (28 januari) ska jag träffa handledaren enskilt. Inför den träffen ska även det jag hittills har knopat ihop skickas in (24 januari). Jag tänker mig att detta ska göras innan dess:


  • Skriva klart bakgrundsforskningen (har sagt detta till mig själv i minst tre veckor nu...)
  • Sålla och bekanta mig med den litteratur jag lånade på bibblan förra veckan
  • Läsa minst 50 % av utgivningen av tidskriften Tidevarvet (det som faktiskt är mitt analysobjekt) och bestämma mig vilket urval jag vill göra.
  • Skriva ihop en rätt så hygglig disposition/skelett av uppsatsen. Det svåraste just nu gällande det är att jag inte har någon ANING om hur min analysdel ska läggas upp... schematisk? Tematisk? Kronologisk?



Jag erkände för min handledare att jag legat väldigt mycket på latsidan på sistone, speciellt under november och december. Har inte lagt ner så många timmar på min forskning som jag bör ha gjort för de csn-pengarna jag fått. Erkände också att jag fortfarande inte har någon teori eller metod. Kändes på ett sätt skönt att bekänna sina "synder" men också lite skamset. Det blev lite bättre när de andra två studenterna höll med mig och inte heller hade så bra flyt på sitt arbete. 

Nu måste jag börja fokusera på riktigt. 
Försöka lägga omkring 8 timmar varje dag på att faktiskt plugga vilket innebär mycket omprioritering. 
Försöka intala mig att det är roligt och intressant, att jag "leker" fram kunskapen och analysen. 
Men framförallt försöka avdramatisera det hela, att inte fokusera på att den ska vara 80-90 sidor lång, att jag har kravet på mig att tillföra ny forskning i ämnet samt att det är första gången som jag analyserar en tidskrift som inte är skönlitterär. Fokusera på att jag faktiskt älskar litteraturvetenskap och att formulera mig i skrift.

Fokus ska ligga på att det är roligt och att tre skrivna sidor är en bra dag. Man skriver ju inte en uppsats från sida ett till sida 90 på raken. Det är mycket spretigt till en början men ju mer man fokuserar ju mer ger det resultat. Gäller bara att sätta igång och sen är det aldrig någon som sagt att det är lätt att vara masterstudent, det är en utmaning men som jag kan klara av.

Det kommer gå bättre den här terminen eftersom jag kommer att läsa två andra kurser parallellt med uppsatsen = tidspress och ett mer fast schema som ger rutiner, dvs då jag fungerar som bäst. På allt det här går vi mot ljusare tider, snart försvinner snön och solen försvinner inte redan på eftermiddagen. Våren har många roliga högtider: påsk, min 23-årsdag, Valborg... 

Ett - Två - Tre - Nu kör vi!