tisdag 8 januari 2013

Fem punkter om bibliotek

Idag satt jag hela förmiddagen och letade vettig litteratur på libris.se för min uppsats. Efter lunch gick jag till Karin Boye-biblioteket och fick hem dessa sju böcker. Imorgon ska jag hämta hem tre till från Carolina rediviva-biblioteket.

Det här med bibliotek alltså... Har mycket att säga om det men framförallt:

1) Varför är bibliotekarier alltid en viss typ av människor med en särskild klädstil, beteende m.m? Det är så många (kanske bara i Uppsala?) som lever upp till stereotypen.

2) Varför, verkligen varför, tror majoriteten som får veta att jag läser litteraturvetenskap att jag ska/vill bli bibliotekarie?

3) Det är så smidigt att hitta den sökta boken på Libris men varför ska det Alltid vara minst 10% av det man ska ha som inte står på den hyllan det sägs på Internet att den ska vara på? Får alltid leta som en tok.

4) Vad kommer att hända med bibliotekarien i framtiden? Jag behövde ingen hjälp idag utan gjorde allt elektroniskt, utlåning också. Är deras enda uppgifter att ställa tillbaka böckerna från återlämningslådan till sin rätta hylla? Och att hjälpa de som inte kan läsa sig till hyllnamn och våningsplan?

5) slutligen, det svåraste med att plugga på universitet är inte att det är krångliga ämnen, höga krav på ens analyser eller att man måste skriva långa tentor; det är att hitta kurslitteraturen! Att hitta rätt bok, rätt utgåva i biblioteket och att vara först innan de andra i klassen lånat sista exemplaret annars att hitta boken billigast möjligen antingen begagnad eller bokhandel. Hinna få tag på den innan 50 sidor i den ska vara utläst för diskussion. Det är det svåraste med att plugga på universitet.

Inga kommentarer: