I den forskningsnod/forskningsprojekt som jag är med i fick vi öva på att sammanfatta vår forskning. Det vill säga, om någon skulle fråga mig vad jag forskar om ska jag kunna besvara i ett så kallat "elevator statement" som ska ta lika lång tid att berätta som det tar att åka hiss.
Ett ”elevator statement” = kort sammanfattning
Uppsatsen behandlar tidskriften
Tidevarvet utgiven av
Fogelstadgruppen publiceringsåren 1923-1936 och deras föreställning kring
medborgarskap. Forskningen besvarar på vad Tidevarvet
anser att en medborgare är och vilka kunskaper en medborgare bör ha.
Vi fick även skriva ett kort abstract, det brukar vara på engelska och vara alldeles i början på den färdiga produkten. Jag är inte helt nöjd med hur den blev men kan försvara mig med att jag inte ens hade gjort en tredjedel av uppsatsen, jag har en svag bild av hur mitt resultat kommer att se ut....
Ett abstract:
Det kvinnliga medborgarskapet var nyvunnet i början av 1920-talet i och med
rösträtten och övertygelsen om hur viktig kvinnans insats i samhällslivet spred sig. Vad innebär det att vara medborgare och vilka kunskaper bör en
medborgare ha? Det var frågor som Elin Wägner, Elisabeth Tamm, Kerstin Hesselgren, Ada
Nilsson och Honorine Hermelin funderade på, tillsammans stod de bakom
Medborgarskolan i Fogelstad och tidskriften Tidevarvet.
I skolan skapades en egen offentlighet där kursdeltagarna fick lära sig att bli
fullvärdiga medborgare och där de lärde sig att ta fram sin egna politiska röst.
Tidevarvet som gavs ut mellan
1923-1936 blev plattformen där deras röster kunde höras i den verkliga
offentligheten. Den här uppsatsen undersöker vilka föreställningar kring
medborgarskap som Tidevarvet bedrev
och vilket som var det rådande samhällsklimatet.