fredag 4 januari 2013

Min forskningsuppsats

När jag hela tiden refererar till "min forskning" menar jag alltså min uppsats som jag skriver. Ett masterprogram är två år och 180 högskolepoäng varav uppsatsen/forskningen utgör 45 högskolepoäng. Det ska bli en uppsats på 80-90 sidor sammanlagt. Jag har valt att sprida ut uppsatsen på 15 högskolepoäng per termin, det vill säga: jag ska sitta med min forskning under tre halva terminer.

I den forskningsnod/forskningsprojekt som jag är med i fick vi öva på att sammanfatta vår forskning. Det vill säga, om någon skulle fråga mig vad jag forskar om ska jag kunna besvara i ett så kallat "elevator statement" som ska ta lika lång tid att berätta som det tar att åka hiss.


Ettelevator statement” = kort sammanfattning
Uppsatsen behandlar tidskriften Tidevarvet utgiven av Fogelstadgruppen publiceringsåren 1923-1936 och deras föreställning kring medborgarskap. Forskningen besvarar på vad Tidevarvet anser att en medborgare är och vilka kunskaper en medborgare bör ha.

Vi fick även skriva ett kort abstract, det brukar vara på engelska och vara alldeles i början på den färdiga produkten. Jag är inte helt nöjd med hur den blev men kan försvara mig med att jag inte ens hade gjort en tredjedel av uppsatsen, jag har en svag bild av hur mitt resultat kommer att se ut....

Ett abstract:
Det kvinnliga medborgarskapet var nyvunnet i början av 1920-talet i och med rösträtten och övertygelsen om hur viktig kvinnans insats i samhällslivet spred sig. Vad innebär det att vara medborgare och vilka kunskaper bör en medborgare ha? Det var frågor som Elin Wägner, Elisabeth Tamm, Kerstin Hesselgren, Ada Nilsson och Honorine Hermelin funderade på, tillsammans stod de bakom Medborgarskolan i Fogelstad och tidskriften Tidevarvet. I skolan skapades en egen offentlighet där kursdeltagarna fick lära sig att bli fullvärdiga medborgare och där de lärde sig att ta fram sin egna politiska röst. Tidevarvet som gavs ut mellan 1923-1936 blev plattformen där deras röster kunde höras i den verkliga offentligheten. Den här uppsatsen undersöker vilka föreställningar kring medborgarskap som Tidevarvet bedrev och vilket som var det rådande samhällsklimatet.