torsdag 24 januari 2013

Kulturföreningen Fogelstad

Ni som följer den här bloggen kan inte ha undgått att jag skriver en masteruppsats om tidskriften Tidevarvet och om deras syn på Medborgarskap. Jag ringde i början av veckan till Kulturföreningen Fogelstad för att beställa hela tidskriften på DVD. Som bilden visar fick jag med en hel del extra i mitt paket - verkligen snällt!



  • DVD med utgivningen av Tidevarvet
  • Tre småskrifter:
    - Ebba Holgersson om demokrati och medborgarskap i teori och praktik
    - Tidevarvet - en historisk bakgrund och introduktion
    - Fogelstads medborgarutbildning i ny form
  • Särtrycket Fogelstad med massa bilder!
  • Liten broschyr om Kulturföreningen Fogelstad
  • Måttband i en liten påse som även är en tidslinje som visar hur långt vi kommit i kampen för jämställdhet och lika rättigheter.
  • Ett riktigt fint handskrivet kort där de önskar mig lycka till med forskningen och att de gärna vill ta del av mina resultat - Gulligt!


Jag kanske är en nördig student som uppskattar sådana här saker, men då får det vara så. Jag uppskattar också när biblioteksstolen har armstöd och vadderad sits - så det så.

------------------------------------------------------------------------------------

Uppdatering om hur det går med uppsatsen
Måndagen den 14 januari skrev jag en punktlista på det jag skulle göra tills idag - då min handledare vill ha ett utkast. Så här såg den ut:

  1. Skriva klart bakgrundsforskningen
  2. Sålla och bekanta mig med den litteratur jag lånat
  3. Läsa minst 50 % av utgivningen av Tidevarvet + bestämma mig för mitt urval
  4. Skriva ihop en disposition/skelett av uppsatsen + bestämma hur analysdelen ska läggas upp
Jag har lyckats med punkt 1, 2 samt halva punkt 4 vilket är att jag bestämt dispositionen på hela uppsatsen förutom själva analysdelen. Men jag tar det inte som en nedgång att jag inte gjort allt, utan jag vet hur bra det blivit av det som jag faktiskt har gjort. Idag tänkte jag gå igenom allting en sista gång, lägga till lite på vissa stycken och sen skicka in till handledaren vid klockan 16. Därefter tar jag långhelg i Stockholm.


Så här såg det ut i tisdags när jag åkte skridskor med pappa ute på sjön Trehörningen. 
Inga moln, ingen vind, lagom kallt och helt perfekt is.