onsdag 20 februari 2013

Nightwood

Till dagens seminarium hade vi läst Nightwood av Djuna Barnes. 

Det är en rätt så svårläst roman utan egentlig tydlig tidsuppfattning eller berättarstruktur. I mitt PM skrev jag bland annat att det här är en roman som kräver reflektion och eftertanke i sin läsning av den. En roman som inte kommer tillrätta i en sträckläsning på bara några dagar. Det är en roman att plocka fram någon gång ibland, antingen för att läsa om hela eller för att bara läsa några väl utvalda partier. Det är en roman utan vanlig kontinuitet och utan klassisk karaktärsskapande. 

Det kretsar kring Baron Felix Volkbein, Nora Flood samt Jenny Petherbridge och deras trånande begär efter Robin Vote. Vi får följa hur de tre samtalar med Dr. Matthew O'Connor. Mer utvecklande beskrivning av romanen går tyvärr inte att göra, inget skulle göra den rättvisa.

När jag läste försökte jag se alla små liknelser och avstickare som metaforer för något annat som möjligtvis betyder någonting särskilt, precis som en gör vid läsandet av poesi. När jag läste om partierna två, ibland tre, gånger fick de små avstickarna olika betydelser för varje gång och ibland valde jag till slut att bara läsa de för just vad de var. Precis vad doktor Matthew O’Connor ibland tycktes vilja mena i sina långa utläggningar till Baron Felix, Nora Flood och Jenny Petherbridge: att ta deras kärlek och känslor för precis vad de var för någonting i stället för att vilja vända och vrida på varje känsla. 

Matthew O’Connor tillför en terapeutisk vilostund där de kan öppna upp sig och få återhämtning från sina irranden i nattens skogar, det vill säga sina mörka känslostormar.  I en del partier verkar han som ett stöttande bollplank för deras förvirrade känslor alternativt som den röst en brukar slåss med inom sig själv vid starka känslor. Hans namn, Matthew-Mighty-Grain-of-Salt-Dante-O’Connor är intressant i sig. Särskilt ”Grain-of-Salt”, att hans terapeutiska stöd ska tas med en stor nypa salt, eftersom troligtvis deras behövda stöd finns inom de själva och inte hos honom eller att han i vissa ljus inte är trovärdig.

Likt Dante leder han oss till den undre världen, som jag ser det, bland annat kan det vara en människas inre eller natten. Likt Dante leder han karaktärerna, särskilt Nora Flood, in i natten för att hon lättare ska förstå sina känslor för Robin och hur deras kärleksrelationer ser ut och har sett ut. Just natten har en central roll i romanen vilket är den tid på dygnet som Robin vandrar planlöst ut på gatorna. Om Nora Flood är så att säga både i sitt inre och ute i natten, på samma gång, och letar efter vad som nu finns där kommer hon att komma tillrätta med de frågor hon kommer till doktorn med. Han menar till exempel att vi ska tänka på natten för att förstå kroppen och dess åtrå.

Som tidigare sagt är det här en roman med många nivåer och flera betydelser. Kan tänka mig att den för varje läsning ändras i betydelse för en själv när en är i olika stadier i livet. Möjligt att nattens metaforiska innebörd kan te sig annorlunda vid nästa läsning.