tisdag 12 mars 2013

Kvinna till kvinna del 4 av 4 Anna Wahl


Fredagen den 8 mars var jag inbjuden av min syster till Stockholm och Polstjärnan nära Odenplan. Det var organisationen Kvinna till kvinna som hade bjudit in olika föreläsare med anledning av den internationella kvinnodagen. Ni känner kanske igen organisationen genom det här projektet, dubbelpepp.se, där kända personer delar med sig av olika historier, till exempel berättar bloggaren niotillfem hur hon förlorade oskulden.  Alexandra Pascalidou var konferencier.

För att inte ett inlägg ska vara allt för långt har jag gjort de till fyra stycken, en för varje föreläsare.

De andra som föreläste var:
1. Anna Pettersson
2. Carin Götblad
3. Karin Lekberg

Sist ut var Anna Wahl, hon är professor i Genus, organisation och ledning vid industriell ekonomi och ekonomi vid KTH. Inom några veckor kommer ny forskning i ämnet som heter Män har varit här längst och i hennes föreläsning fick vi ta del av den. 

Den kommer att handla om könsstrukturer i organisationer. Om könsmarkering (det att skilja mellan kvinnoyrken och mansyrken) och vad det ger för konsekvenser. Hur makten är fördelad i olika organisationer, till exempel informell maktfördelning. 

Allt är inte struktur utan även kultur. Hur ska en vara på arbetsplatsen? Språk, beteende, kläder skiljer sig mellan de olika anställda och symboliserar olika saker beroende på vem som utför det. En kvinna som har på sig ett visst klädesplagg får inte samma värdering som om en man skulle ha samma klädesplagg. Här ingår även frågan Vem får skoja om vad? Då särskilt sexistiska skämt, finns det en skillnad på vem som får fälla sexistiska kommentarer och vem som inte får? 

Hon menade att vi måste bryta den homosociala mentaliteten. Få de unga männen att öppna munnen. Kvinnan ska inte anpassa sig till det homosociala utan utmana. Återigen det här att kvinnan ska inte bli som mannen för att kunna uppnå jämställdhet utan kvinnan ska fortsätta vara kvinna.

Det här måste jag säga var den bästa och mest intressanta föreläsningen av alla fyra. Det märker jag på mina bristfälliga anteckningar. Jag brukar anteckna mycket när jag försöker hålla mig koncentrerad på föreläsningar som inte fallit mig i smaken. När det är intressant skriver jag knappt ner någonting. Jag kommer helt klart att införskaffa mig Män har varit här längst.